Bucuresti
0729.139.780

Vorbirea întârziată la copii- cauze posibile și modalități de stimulare a limbajului

Unul dintre momentele cele mai dorite din viaţa părinților este acela în care copilul lor începe să vorbească, însă de multe ori acest moment se lasă aşteptat.

Evoluția firească a limbajului la copii

Specialiștii au identificat o serie de praguri de dezvoltare a limbajului, cei mici putând atinge aceste praguri mai devreme sau mai târziu, în funcție de ritmul lor propriu .

În primele luni de viață ale bebelușului are loc acomodarea lui cu lumea, nevoile sale fiind comunicate prin plâns și gângureli, însoțite de mișcările corpului. În jurul vârstei de 5-6 luni, copilul deja a experimentat etapa în care a verbalizat sunete simple ( ,,aaa” , ,,ooo” ) iar acum începe să pronunțe silabe, fiind conștient de semnificația lor abia în jurul vârstei de 1 an ( ,,ma-ma” , ,,ta-ta” ).

La vârsta de 18 luni, specialiștii spun că cel mic ar trebui să aibă deja un vocabular de 10-20 de cuvinte și să își recunoască numele,  la vârsta de 2 ani ajungând să verbalizeze în jur de 50-100 de cuvinte. La vârsta de 3 ani, copilul poate purta o conversație simplă, folosind între 3 și 6 cuvinte într-o propoziție, având un vocabular format din 200-300 de cuvinte.

Posibile cauze ale întârzierii vorbirii și dezvoltării lente a limbajului

O varietate de cauze pot sta în spatele întârzierii vorbirii la copii, tocmai de aceea atunci când există o neliniște în privința vorbirii este bine să consultați specialiști.

Golurile lăsate de vorbirea întârziată pot fi recuperate de copil pe parcurs , dacã înțelegerea şi comunicarea nonverbalã nu sunt afectate.

Una dintre cauzele întârzierii vorbirii la cei mici ar putea fi auzul deficitar, tocmai de aceea este bine să consultați un specialist O.R.L.

Disfuncționalitățile cavității orale ar putea fi o altă cauză care determină întârzierile de vorbire, cum ar fi probleme ale limbii sau probleme cu bolta palatină(cerul gurii).

O altă cauză demnă de luat în calcul atunci când ne întrebăm de ce copilul nostru nu vorbește încă este un posibil mediu neadecvat în care crește cel mic. Dacă în familie există mereu certuri, sau copilului nu îi este oferită atenția necesară, iar atunci când i se oferă nu este stimulat verbal suficient  și într-un mod corect, există riscul ca cel mic să se confrunte cu probleme, printre care menționăm și întârzierea vorbirii.

Modalități de stimulare a limbajului la copilul mic

Folosind modalitățile următoare de stimulare a limbajului, cu puțin efort din partea părinților și timp petrecut alături de copil, rezultatele vor fi vizibile.

Comunică. Pentru a vă ajuta copilul să își dezvolte limbajul într-un mod corect și rapid, este nevoie să vorbiți cât mai mult cu el, într-un mod cât se poate de natural. Începând cu vârsta de 1 an este important să renunțați la folosirea diminutivelor ( mânuță , picioruș ) în conversația cu copilul.

Oferă-i atenție. Atenția pe care o acordați celui mic îl stimulează pe copil, făcându-l să se simtă important,  tocmai de aceea este bine să petreceți cât mai mult timp vorbind cu el, cântând.

Citește-i. Cititul este un alt mod prin care puteți stimula limbajul copiilor, pentru ca cei mici pur și simplu adoră cărțile cu imagini colorate, creierul lor fiind stimulat atunci când aude cuvinte noi, pe care le poate asimila ulterior.

Oferă-i posibilitatea să experimenteze medii noi. Plimbați copilul în medii diferite, pentru a avea oportunitatea de a învăța lucruri noi și a auzi un limbaj cât mai complex și variat.

Când ar trebui să apelăm la un specialist

Părinții ar trebui să se îngrijoreze dacă micuțul lor :

-nu vocalizează până la vârsta de 7 luni

-în jurul vârstei de 12 luni nu folosește gesturi (arătatul cu degetul, nu face,,papa”)

-nu execută instrucțiuni simple

-este indiferent atunci când încercați să vorbiți cu el

-în preajma vârstei de 18 luni, preferă să folosească gesturile în comunicare, și nu să vorbească.

Un specialist logoped vă poate ajuta copilul să își dezvolte vocabularul, stimulându-l într-un mod corect și plăcut, logopedia ca disciplină psihopedagogică ocupându-se cu educarea limbajului și corectarea lui.

Anumite întârzieri de vorbire se recuperează spontan atunci când comunicarea non-verbală și capacitatea de înțelegere nu sunt afectate, însă  indiferent de tipul de întârziere în vorbire, cu ajutorul intervenției precoce copilul are șanse de recuperare mult mai mari, într-un timp mult mai scurt.

Related Posts