Bucuresti
0729.139.780

Jocuri si activități de lucrat acasa, in familie

Dragii mei părinți, pentru că ne aflăm într-o situație mai puțîn plăcută și suntem nevoiți să petrecem cât mai mult timp în casă, doresc să fiu în continuare alături de voi și să va prezint câteva idei de jocuri  și activități pentru voi și micuții voștri ?

 

Pregătirea jocului

-Activităţile sunt potrivite pentru copii cu vârste curpinse între 4 și 13 ani și se desfășoară în 2-4 participanți.

-Este important sa aveţi toate materialele de lucru la mană.

-Durata jocurilor este relativă şi nimic nu va decurge greşit dacă grupul are nevoie de mai mult sau de mai puţîn timp decât ţi-ai planificat. 

La finalul jocului, este foarte important să faceți o mică recapitulare și să întrebați copiii de feedback ( Mi-a plăcut mai mult când…, deoarece…”, „Nu mi-a plăcut când…, deoarece…”, „Dată viitoare ai putea să…, în loc să… )

  

JOCURI DE AUTOCUNOAȘTERE, DE PREZENTARE ȘI DE CUNOAȘTERE INTERPERSONALĂ  

 

Îmi cer scuze, am greșit

Participanţîi se mişcă haotic prin sală şi fac cunoştinţă atunci când se întâlnesc unii cu alţîi, adresând întrebarea: „Îmi cer scuze, eşți Ion (Olga)?”. La care celălalt răspunde „Nu, ai greşit. Eu sunt Alexandru (Valeria). Am ochi căprui, părul blond, nas mare, pistrui etc.”. Peste vreo 10 minute roagă participanţîi să formeze un cerc şi fiecare işi spune prenumele, iar ceilalţi povestesc cum poate fi recunoscut (ochi căprui, părul blond, nas mare, pistrui etc)

Prenumele care mă descrie

Cel care începe işi spune prenumele, apoi îl asociază unui adjectiv care descrie o caracteristică dominantă a sa şi care începe cu prima literă a prenumelui, de exemplu Stan – sensibil, Maria – minunată, Ina – inteligentă, Dana – dansatoare. Următorul va repeta ceea ce a spus vecinul său şi va adăuga prenumele şi adjectivul său. Al treilea participant va repeta tot ce s-a spus anterior şi, la fel, va adăuga prenumele şi adjectivul care îl descrie. Se continuă în acest mod pană când toţi participanţîi şi-au spus prenumele. Cel care a început poate repeta incă o dată prenumele tuturor.

Acesta sunt eu

Propune participanţilor să schiţeze pe o foaie de hârtie o figură umană care-l va reprezenta. În dreptul fiecărei părți a corpului, participantul va scrie ce îi place să facă cu această parte a corpului sau pentru ce are nevoie de ea. Desenele nu se semnează. Adună toate desenele şi apoi impartele în mod haotic membrilor grupului. Dacă cineva a primit desenul său, îl va restitui şi va lua altul. În continuare fiecare participant prezintă grupului desenul pe care l-a primit, citeşte cele scrise pe el şi incearcă să ghicească cine este autorul desenului. Dacă nu reuşeşte să ghicească din trei incercări, autorul singur işi dezvăluie identitatea. Important este să fi e analizate toate desenele.

Bomboană

Împarte participanţilor câte o bomboană cu arome diferite (dulce, sărat, acru, amar sau ușor iute ) Pentru fiecare literă din denumirea aromei, participanţii vor spune ce cuvinte îi caracterizează. De exemplu, pentru o bomboană cu aromă de mentă, persoana va spune: sunt modestă, empatică, năstruşnică, tolerantă şi amabilă. Unii participanţi ar putea avea nevoie de o foaie şi un pix pentru a-şi nota ideile. 

Ghicește cu ochii închiși ( se poate încadra și la jocuri senzoriale)

 Puneți în punguțe sau borcănașe diferite tipuri de legumninoase  (boabe de fasole, linte, năut ) diferite cereale ( orez, mălai, gris, boabe de grâu ) și diferite tipuri de semințe.

Legați participațîi la ochi cu o eșarfă și îi rugați să pipăie toate produsele din fiecare punguța timp de 5-8 secunde fiecare iar la final să va spună ce este și pentru ce se folosește.

 

JOCURI DE COOPERARE ȘI DE COMUNICARE

 

Conviețuirea în grup

Participanţîi primesc instrucţiunea să deseneze, descrie sau să confecţioneze individual din materialele oferite (creioane, hârtie, foarfece, clei etc.) un animal inexistent ori real, care le place mai mult. Când toţi au terminat, fiecare este invitat să-şi prezinte animalul. Apoi, grupul este întrebat:

Trăsăturile voastre personale de caracter seamănă cu animalul confecţionat?

Dacă da, care trăsături se aseamănă?

Ce există în comportamentul vostru şi lipseşte?

Anunţă că toate animalele urmează să se adune într-o haită şi de acum înainte trebuie să inveţe să trăiasca impreună. Propune participanţilor să alcătuiască nişte legi ale haitei care să-i ajute să se descurce mai bine. Regulamentul se consideră adoptat atunci când toţi sunt de acord cu punctele din el.

Implicaţi în ambalare

Roagă participanţîi să formeze perechi. Fiecare pereche va avea de ambalat un cadou, insă fiecare partener se va folosi de o singură mană, a două ţinand-o la spate. 

Sacii cu legume

Fiecare participant işi pune pe cap un sac cu obiecte în el (cartofi, grâu etc.). În ritmul muzicii toţi se vor mişca în voie sau vor executa anumite mişcări (sărituri, rotiri etc.). Dacă cuiva îi cade sacul, persoana va rămane nemişcată. Ceilalţi o pot ajuta, punându-i sacul înapoi pe cap, insă evitând căderea propriului sac. La sfarşit intreabă participanţîi de câte ori şi-au ajutat colegii. Astfel poţi începe un dialog despre valoarea ajutorului în raport cu individualismul şi competiţia, chiar asumându-şi un risc personal.

 Drumul apei

Ia 2 căni, umple una din ele cu apă şi plasează-le la distanţa de 6 metri între ele. Utilizând doar o lingură, un pai şi o hârtie subţire, participanţîi vor trebui să transfere apă dintr-o cană în altă fără a mişca cănile!

 

JOCURI DE CREATIVITATE ȘI DE CONFECȚIONARE

 

Ce-ai găsit?

 Umple câteva pungi cu diferite obiecte: un pungă de pesmet, o bucată de săpun, o lumânare, o bucată de gumă, o şosetă, hârtie, o brichetă, un castravete etc. Participanţîi formează grupuri mici şi se aşează în cercuri în diferite locuri ale sălii. Distribuie pungile şi roagă câte un participant din fiecare grup să extragă un obiect, fără a se uita înăuntru. Participantul care scoate obiectul greşit, îl pune înapoi. Pungă este transmisă pe cerc altui coechipier să încerce. 

Ce simt?

Participanţîi stau în cerc. Fiecare pe rând reprezintă câte o emoţie. Ceilalţi incearcă să ghicească emoţia infăţişată. Persoana care o face prima reprezintă următoarea emoţie.

Povestea

Participanţîi vor alcătui o povestire, spunând fiecare pe rând câte o propoziţie. Povestirea trebuie să aibă un început, cuprins şi încheiere.

Cuvinte încrucișate

Explicați parinticipantiilor că fişele conţîn cuvinte care desemnează maşini, ţări, și deserturi. Literele în cuvinte sunt amestecate. Sarcina lor este să ghicească cuvintele.

Poţi distribui câte o listă după fiecare pauză sau puţeţi alcătui alte categorii (flori, haine, legume, telefoane, etc), amestecând literele unor cuvinte legate de tema sesiunii.

 

Lista 1 – Mașini

Gkveaolsnw / Wolkswagen

Uhiitbmssi / Mitsubishi

Uimăiznl / Limuzina

Sluex / Lexus

Rodf / Ford

Smeederc/ Mercedes

Idua / Audi

 

Lista 2- Țări

Glaoa/ Angola

Imorana/ România

Aaeginnrt/ Argentina

Surai/ Rusia

Ntribaineaamre/ Marea Britanie

Dvooaml  / Moldova

Taalii / Italia

 

Lista 3- Deserturi

Trot  / Tort

Ăruitpjăr / Prăjitură

Eulej / Jeleu

Benooabm / Bomboană

Hcce / Chec

Rutfce / Fructe

Netiaţgăh / Înghețată

Dluraă / Ruladă

 

Colajul 

Spune participanţilor să caute cât mai multe poze vechi. Ar putea fi poze ale prietenilor, animalelor de casă, indicatoare de circulaţie, imagini din reviste, orice doresc. Toate vor fi montate într-un colaj. Participanţii le vor decupa, le vor amesteca în combinaţii ciudate le pot decora sau adăuga legende.

Prinde-o din zbor 

Taie cu foarfeca sau cu cuţitul fundul câtorva sticle din plastic. Lipeşte marginile tăioase cu bandă adezivă. Participanţîi vor ţine sticlele de vârf şi le vor folosi pentru a prinde şi a aruncă mingile de tenis sau de ping-pong înspre ceilalţi participanţi. Dacă sunt mai mulţi, se pot organiza în echipe. De asemenea, puteți să găsiți boardgame- uri pentru toate tipurile de vârstă pe site -uri cum ar fi www.elefant.ro sau www.omfal.ro. Jocurile se aleg și în funcție de potențialul lor, sex ( băiat sau față ), gradul lui/ei de pregătire , vârstă și plăcerile lor ? 

 

Distracție plăcută !

 

Surse

Aguilera, B. (1996). La alternativa del juego II Madrid: Edupaz.

Moldovanu, I.; Culea, L. (2002). Cartea mare a jocurilor. Chişinău: CIDDC

West, E. (1999). The Big Book of Icebreakers New York: McGraw-Hill, Inc.